Memiliki Perisai Hati

Assalamualaikum wbt.

Budi pekerti yang baik dan mulia adalah perisai kepada hati bagi melindungi diri dari segala fitnah manusia. Andai pekerti yang mulia ini dijaga seeloknya, ia mampu mendidik hati dan jiwa menjadi seorang yang tenang dan banyak bersabar dalam menempuhi segala kejahatan dunia.

Manusia ibarat cermin kepada manusia yang lainnya, tatkala orang lain memandang kamu, melihat perilaku kamu yang sopan dan tinggi budinya, mungkin dia juga ada melayan kamu dengan perilaku yang serupa. Cuba kamu berkelakuan buruk atau punya perangai jengkel yang lainnya, maka orang akan melihat kamu dengan rasa yang kurang hormat dan sebolehnya rasa mahu menjauhi daripada kamu.


Carilah akhlak mulia dalam dirimu, semailah dan suburkanlah ia dalam hatimu, biar ia terus hidup melindungi hidupmu pada hari-hari mendatang. Tatasusila yang tinggi ini akan menjadi perisai mengawasi hatimu dari segala yang menyakitkan, kecemasan dan ketegangan perasaan dengan memberikan jiwamu ketenangan. Akan hadir rasa hormat pada diri sendiri, menghormati dan dihormati pula oleh orang lain, ia pasti juga akan menjaga hati dari segala hasad dan iri hati.

Rasulullah bersabda. "sesungguhnya orang yang paling kusukai di antara kamu adalah orang yang paling baik akhlaknya di antara kamu, iaitu mereka yang selalu bersikap merendah diri serta menghormati yang lainnya dan mereka menyukainya". Tidak rugi rasanya untuk kita memiliki akhlak mulia kerana berakhlak baik itu adalah ibadah dan mampu melahirkan rasa kasih dan sayang. Insyaallah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...