Hati Yang Mati

Assalamualaikum wbt.

Pernah dikhabarkan hati yang hitam adalah hati yang mati kerana dipenuhi dengan kegelapan akibat dari banyaknya bergelumang dengan dosa. Kalau tubuh badan boleh mati kerana tuannya tidak memberi makan dan minum sebaiknya, begitulah juga hati yang akan mati jika tidak menerima santapan rohani dengan sewajarnya.

Hadis Rasulullah saw. menyebut, "sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya, dan jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus merebak hinggakan hatinya menjadi hitam".

Hati mati kerana gagal menggunakan fungsinya untuk mentaati perintah Allah swt. dan lalai dalam mengambil iktibar dan pengajaran dari ujian-ujian Allah untuk berubah menjadi lebih baik. Sebahagian dari tanda matinya hati itu adalah tidak menyesal melanggar larangan Allah swt. dan berterusan melakukan dosa, juga tidak berdukacita jika terlepas untuk membuat amal kebajikan.


Wahai sahabat, hidupkanlah dan makmurkanlah hati itu dengan zikrullah yakni mengingati Allah swt.,  berkawanlah dan dekatkanlah diri dengan para-para manusia pencinta Allah swt., dan bawalah makna zuhud dalam kehidupan di dunia. Kita akan depertanggungjawabkan di akhirat kelak jika gagal menghidupkan hati.

Tinggalkanlah perkara-perkara yang lagha walau berasa berat sekalipun, cubalah sedaya yang termampu, mungkin kita merasakan semua yang terlarang itu indah, tetapi Allah swt. lebih mengetahui segalanya dan tahu apakah yang terbaik buat hamba-hambaNya. Jangan letakkan kecintaan terhadap dunia hinggakan hati menjadi mati dan hilang cahaya hidayah Allah swt. kerana begitu kasihkan dunia.

Akan lahirnya satu titik hitam pada hati akibat dari dosa yang tiada bertaubat. Itu baru satu dosa, inikan pula kalau adanya sepuluh dosa, seratus dosa, atau seribu dosa, bayangkanlah betapa hitamnya hati saat itu. Mengapa harus dibiarkan hati itu hitam dan mati, jangan dibiarkan nikmat agung kurniaan Allah ini terus ditelan kegelapan. Wallahua'lam.

3 ulasan:

Elih Japahar berkata...

Nic entry :) menarik sgt...

emira shafiqa berkata...

nice entry ..
hye , fiqah here . nice blog.sory if menganggu . fiqa dh tinggalkan jejak disini dan telah meng-follow anda. if you don't mind, follow me back yeahh :)

Hans Hanis berkata...

entri yang bagus
insyaallah mulai hari ini kita akan berusaha menghilangkan titik2 hitam di hati
amin


P/S : Nak Minta Tolong Bantu Hans Menang iPad 2

http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...